top of page

Hoe hou je je fiets gezond?

Ondertussen heeft iedereen wel gehoord over het belang van gezond leven. Voldoende en regelmatig bewegen, niet te lang achter elkaar blijven zitten, gezonde voeding, matig (of geen) alcohol gebruik en zo verder. Nu zijn er natuurlijk mensen die van gezond leven hun levensdoel hebben gemaakt, en mensen die dit met mate toepassen, en natuurlijk zijn er ook die zich hier helemaal niks van aantrekken.

Fietsen is een van de manieren van bewegen die kunnen helpen om ons gezond te houden. Maar hoe zorg je nou het beste voor je fiets, zodat deze lang meegaat en geen vervelende mankementen gaat vertonen?



Ook hier kan je uiteraard extremen terugvinden. Er zullen mensen zijn die het liefst hun fiets na de rit meteen in de schuur zetten en deze er pas weer uit halen als het tijd is voor een volgende rit, en zijn er ook mensen die net zo lang bezig zijn hun fiets te poetsen tot deze er weer uitziet als toen hij uit de winkel kwam. De meeste mensen zullen zich wel ergens hier tussenin bevinden. Maar hoe ga je nu het best te werk?


Voordat je opstapt: controleer je fiets! Dit is vooral van belang voor je eigen gezondheid.

  • check je remmen: lopen ze niet aan en remmen ze effectief?

  • check je wielen: zitten ze vast, zijn ze recht en loopt er niks aan?

  • check je banden: is de bandenspanning goed? Is het loopvlak nog goed en zitten er geen steentjes of stukjes glas in waar je snel lek op kan rijden?

  • check op losse onderdelen? Laat je voor- en achterwiel een keer stuiteren. Behalve je ketting hoort er verder niks te rammelen. [1]


Een schone fiets is ook een stille fiets. De meeste piepjes en kraakjes kan je voorkomen door je fiets goed proper te houden. Als je ketting en je derailleur schoon zijn loopt de fiets soepel en voorkom je schakelproblemen. Vuil op je derailleurwieltjes kan je zelfs als een “knak” voelen tijdens het trappen.


Je fiets helemaal schoon in 7 stappen:


Stap 1:

Als je je fiets gaat schoonmaken kan je deze natuurlijk tegen een muur zetten. Het nadeel hieraan is dat je dan wel geruime tijd gebukt gaat staan. Het is daarom wel prettig om je fiets op een (montage)standaard te installeren; behalve dat je beter kan zien waar al het vuil zit krijg je ook geen last van je rug door het krom staan.


Stap 2:

Spuit je fiets af met water. Hiermee kan je al veel vuiligheid wegspoelen. Gebruik geen hogedruk spuit, deze spuit namelijk ook meteen het vet uit het balhoofd, de trapas en de lagers van je wielen. Als je een tuinslang gebruikt met een sproeikop erop dan kan je vaak niet alleen de vorm en hardheid van de straal reguleren maar ook de druk waarmee het water uit de slang komt. Richt de waterstraal nooit direct op de lagers en werk met een lage druk. Tenzij je een echt een Pietje precies bent, dan gebruik je helemaal geen water maar neem je je fiets af met een doek.


Stap 3:

Ontvetten. Vet, vuil en eventueel (strooi)zout verwijder je gemakkelijk met een ontvetter. Je gebruikt dit dus op zowel het frame als de draaiende onderdelen. De ketting kan je ontvetten door deze in te spuiten en vervolgens helemaal langs te gaan met een borstel, óf je doet dit met een kettingreiniger. Dit is een apparaatje waar borsteltjes inzitten en waar je ontvetter in kan doen. Deze klik je om je ketting heen en als je je pedaal dan rustig achterwaarts draait dan komen alle schakels van je ketting langs de borstels en de ontvetter. Er wordt gezegd dat je handen dan schoon blijven…misschien schoner, maar als je het apparaatje van de ketting afhaalt dan is het onmogelijk om niet wat van de viezigheid op je handen te krijgen. Als je ketting schoon is is het ook belangrijk om de cassette en de derailleurwieltjes schoon te maken (hier blijft veel prut in hangen), anders is je ketting zo weer vuil. Dit kan je het beste doen door deze in te spuiten met de ontvetter en hier met een borsteltje helemaal langs te gaan.


Stap 4:

De fiets schoonmaken. Als je ketting en de andere draaiende onderdelen ontvet zijn dan kan je beginnen met de rest van je fiets te poetsen. Dit doe je het best met een spons. Een borstel kan mogelijks krassen maken en dat willen we liefst voorkomen natuurlijk. Je kan een beetje ontvetter toevoegen aan water in een emmer om op die manier je fiets nog gemakkelijker schoon te krijgen.


Stap 5:

Herhaal stap 2. Spuit je fiets helemaal af met water zodat je het laatste vuil en de ontvetter verwijderd.


Stap 6:

Smeer de draaiende onderdelen. Omdat je alle draaiende onderdelen ontvet hebt, en ook nat hebt gemaakt lopen deze nu het risico te gaan roesten, en dat is natuurlijk niet de bedoeling. Om te zorgen dat alles soepel draait en niet roest is het van belang alles goed in te vetten. Hiervoor zijn verschillende smeermiddelen beschikbaar. Er zijn verschillende smeermiddelen voor droge en voor natte omstandigheden, dus dit is niet helemaal willekeurig. Smeermiddelen voor nat weer zijn meestal wat dikker (deze spoelen minder snel weg). De smeermiddelen voor droog weer zijn dunner en trekken daardoor minder vuil aan.

Na het afspuiten van je fiets is alles natuurlijk nat. Het is daarom wel handig om de ketting eerst droog te maken met een doek voordat je deze gaat smeren. Het invetten van de ketting doe je door aan de binnenkant van de ketting op elk schakeltje olie aan te brengen. Als je de hele ketting hebt gehad kan je je cassette ook oliëen door over alle versnellingen te schakelen. Zo zorgt je ketting ervoor dat alle kransjes ook mooi gesmeerd raken.


Belangrijke tip: zorg ervoor dat er in ieder geval geen vet op je remschijven komt (als je een fiets hebt met schijfremmen). Met vette schijven kan je namelijk niet remmen! En dit is eigenlijk alleen maar te verhelpen met nieuwe remblokjes en -schijven.


Stap 7:

Je fiets laten glimmen. Een schone fiets glimt, behalve natuurlijk als je fiets met een matte lak gespoten is. Je kan je fiets nog meer laten shinen door een frame polish te gebruiken. Niet alleen ziet je fiets er dan geweldig uit, het is ook een extra beschermlaagje waardoor het de volgende keer (nog) makkelijker poetsen is. [2] [3]

23 weergaven0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven
bottom of page