Wat is gravelbiking eigenlijk?
Het meest eenvoudig gesteld is het met je fiets (eender welke fiets) over gravelpaden rijden. Nu is dit wel een beetje een brede definitie, maar dat past dan ook wel weer bij het gravelen.
Voordat gravelbiking een “ding” was werd er natuurlijk al heel lang over gravelpaden gefietst, maar de laatste jaren neemt de populariteit sterk toe.
Op de foto te zien is dat ik zelf ook begonnen ben. Deze foto is genomen tijdens mijn allereerste rit op mijn nieuwe gravelbike. Hoewel fietsen natuurlijk "gewoon" fietsen is, zijn er toch wel een aantal dingen om op te letten in het gravelen. Zeker is dat ik nog veel meer op gravel te vinden ga zijn: ten eerste is het super leuk, en ten tweede komt er bij de Blue Ride dit jaar ook een gravelrit...en daarvoor moet ik natuurlijk veel op verkenning. Dat wordt genieten!
Hoewel je met een racefiets met 25mm of 28 mm bandjes best over de mooiere gravelpaden in Nederland en België kunt zoeven, net als de profs in de Strade Bianchi dat doen, zijn racefietsen toch niet bij uitstek geschikt voor de wat minder gebaande paden.
Voor het ruigere werk zijn er gravelbikes, cyclocrossers en ook mountainbikes te vinden. De frames van deze fietsen zijn wat meer relaxt en vergevingsgezinder, en de bredere banden (33mm of meer) met meer profiel zorgen voor de nodige grip en extra comfort. [1] Meer over fietsen, banden en benodigdheden volgt in de blog van volgende week.
Gravelbiking is een geweldige manier om te genieten van de natuur en om nieuwe plekken te ontdekken, veelal weg van het verkeer. De mogelijkheden zijn eigenlijk eindeloos. Met een gravelbike kan je allerlei ondergronden verkennen; van landwegen tot grindpaden en single tracks. Hier heb je natuurlijk ook wel wat extra skills voor nodig.
Als je net begint met gravelen is het daarom ook een goed idee om het niet meteen heel moeilijk te maken voor jezelf. Begin dus met de wat lichtere gravelpaden, wat dichter bij de bewoonde wereld en bouw het van daaruit op naarmate je skills beter worden.
Wat zijn nu belangrijke skills in het gravelen? [2]
Ontspan en houd je lichaam (en vooral je armen en handen) losjes (dit is echt het allerbelangrijkste). Je fiets moet de ruimte hebben om vrij onder je te bewegen. Als je je fiets,en dat is vooral je stuur, vasthoudt alsof je leven er van afhangt dan is dit veel minder comfortabel en ook veel vermoeiender.
Wees zacht met de remmen. Je fiets is op snelheid veel stabieler dan bij een heel laag tempo of in stilstand. Dit geldt dubbel op ongelijk terrein. Bij lage snelheden kan je fiets gaan stuiteren en dat is heel moeilijk te controleren.
Stuur met je lichaam en niet met je stuur. Dit geldt natuurlijk in z’n algemeenheid voor het fietsen, maar ook zeker in het gravelen op losse ondergrond. Als je te veel stuurt met je stuur kan het zijn dat je voorwiel tractie verliest en wegschuift met een valpartij tot gevolg. Om dit te voorkomen kijk je in de richting waar je gaat, draai je je heupen in die richting en druk je licht op de kant van het stuur aan de binnenbocht terwijl je met je buitenste voet wat extra druk op het pedaal uitoefent. Kijk vooral niet naar waar je niet naar toe wil, doe je dat wel dan kom je zeker weten daar uit.
Verwacht het onverwachte en geniet van het avontuur.
Je lichaam bewegen ten opzichte van het zadel kan je helpen om bepaalde spieren even wat rust te geven in bijvoorbeeld een lange zware klim. Als je naar achter op het zadel schuift dan ga je je bilspieren meer gebruiken, dit kan je vooral redden als je geen versnellingen meer over hebt en de klim is nog niet gedaan. Als je naar voor schuift op je zadel dan ga je je quadriceps meer gebruiken. Als de helling heel stijl wordt dan kan het zijn dat je voorwiel tractie verliest, schuif dan naar voor op je zadel en leun ook naar voor om dat voorwiel aan de grond te houden. En dan de laatste tip voor het klimmen: houd je hielen laag! Alle kracht vloeit via je voeten over op de pedalen. Om zo veel mogelijk van die kracht over te brengen houd je je voeten horizontaal, zet je je enkels vast en duw je door je middenvoet/enkel naar beneden. Een bijkomend voordeel hieraan is dat je op deze manier ook je hamstrings en je bilspieren activeert terwijl je je kuiten wat ontlast.
Je gewicht naar achter en naar voor bewegen om obstakels over te rijden gaat zorgen voor een soepele en efficiëntere rit. Je voorwiel is hier vooral belangrijk. Als je je gewicht naar achteren beweegt en je trekt lichtjes terug aan je stuur dan kan dat je voorwiel helpen om over een obstakel te komen. Hierna moet je je gewicht voorwaarts bewegen om je achterwiel ook de ruimte te geven hetzelfde obstakel te overwinnen. Dit kan je goed oefenen door stoepranden op te rijden. Natuurlijk is het ook van belang om je gewicht naar achteren te verplaatsen tijdens een afdaling, maar bedenk je wel dat je genoeg gewicht op je voorwiel nodig hebt om te kunnen sturen.
Meer over de fiets, uitrusting, en andere benodigdheden volgende week...eerst ga ik nog een beetje oefenen en vooral genieten.
Commenti