top of page

Elektronisch schakelen, yay or nay?

Op mijn eigen fietsen zitten nog allemaal mechanische groepen maar je hoort steeds meer over, en ziet steeds meer van, de elektronische groepen. En laten we wel wezen, op de grote merken in de fietsmarkt is steeds minder vaak een mechanische groep te vinden. De fietsindustrie gaat dus langzaamaan over naar het elektronisch schakelen. Wat zijn nu de grote voordelen, maar ook de nadelen hiervan? En is het de investering wel waard, want uiteindelijk is een elektronische groep nu nog een stuk duurder dan een mechanische.


Racefiets

De derailleurkabel doet al dienst sinds 1953 (de lancering van de Campagnolo Gran Sport). En hoewel er natuurlijk veel innovaties zijn gevolgd, blijft deze derailleurkabel heel lang dé manier om van verzet te wisselen. In 1993 verschijnt dan de eerste elektronische schakelgroep op de markt: Zap, van het Franse Mavic. Het systeem weigert regelmatig dienst en is notoir onbetrouwbaar. Ook de verbeterde Mektronic-groep die Mavic in 1999 op de markt brengt overtuigt helaas niet. Hierna duurt het tien jaar tot Shimano met de Dura Ace Di2 op de markt komt. Dit systeem is in tegenstelling tot de vorige wel betrouwbaar en schakelt verrassend snel en precies. SRAM en Campagnolo volgen op de voet en sindsdien is het hele profpeloton overgestapt naar elektronisch schakelen. [1] [2] [3]


Voordelen:

  1. De nauwkeurigheid, ongeacht de omstandigheden en de kracht die je op de pedalen zet.

  2. Snelheid van schakelen en zonder haperingen zelfs tot vier versnellingen lager of hoger.

  3. Echt moeiteloos schakelen: je drukt op de knop en de derailleur doet zijn werkt. Met een mechanische groep moet je toch de hendel indrukken tot deze het indexpunt raakt en dan pas doet de derailleur het gevraagde werk.

  4. Geen kabels die verslijten vervangen moeten worden. Dit is een echt voordeel op al die fietsen waarbij de kabels helemaal in het frame verborgen zitten. Deze kabeltrajecten zijn langer en ingewikkelder en zijn mede daardoor slijtage gevoelig, en daarbij slecht bereikbaar. Een elektronische groep is vrij van kabels, en tenzij er iets mis is gegaan, bijvoorbeeld de derailleur heeft een klap gekregen, blijft de elektronische variant precies zo werken zoals hij is ingesteld.

  5. Je kan meerdere schakelpunten toevoegen: bijvoorbeeld een tweede set in de drop bij de sprinters of juist vlakbij de stuurpen voor de klimmers om beter te passen bij de verschillende handposities.


Nadelen:

  1. Beduidend duurder om aan te schaffen, en om te repareren of vervangen.

  2. Je moet niet vergeten op tijd de batterijen op te laden.

  3. Is iets zwaarder dan een vergelijkbare mechanische groep.

  4. Wat minder schokbestendig, dus een extra goede reden om niet te vallen!

  5. Elektronica kan gevoelig zijn voor storingen, wat je vervolgens onderweg meestal slecht kan oplossen.

  6. Het geeft weinig tot geen gevoel bij het schakelen.


Mountainbike

In het mountainbiken zijn er twee grote spelers in het elektronisch schakelen: SRAM en Shimano, waarbij SRAM het bij de mountainbikers beter lijkt te doen.

Shimano biedt (buiten de groepen voor e-mtb en e-bike) eigenlijk alleen maar de XTR-Di2 groep aan voor 11-speed MTB’s.

Bij SRAM is het aanbod wat uitgebreider: voor de recreatieve mountainbiker is er de GX Eagle AXS die duidelijk goedkoper en dus toegankelijker is dan de high end XX1 Eagle AXS en de X01 Eagle AXS.

Zelf een keuze maken is meestal niet mogelijk als je je MTB in de winkel koopt want daar is de afmontage meestal al voor je bepaald. Voor een elektronische schakelgroep zit je snel toch wel in het duurdere segment.

De voor en nadelen van het elektronisch schakelen komen overeen met die bij de racefiets.

[4]


Gravel

Een gravel specifieke groepset is een van de essentiële onderdelen van deze veelzijdige fiets. Zowel Shimano, SRAM, als Campagnolo gebruiken clutch derailleurs op de gravelbikes. Een clutch derailleur zorgt ervoor dat de ketting te allen tijde verbonden blijft met de kettingset. Zo hoef je minder vaak af te stappen om je ketting terug te leggen en kan je meer genieten van het off-road fietsen. Campagnolo heeft vooralsnog geen elektronische schakeloptie in het gravelsegment. De voor- en nadelen van elektronisch schakelen zijn ook hier hetzelfde als bij de racefiets. [5]


Conclusie

Er is geen goed of fout als het gaat om het kiezen voor mechanisch of elektronisch schakelen. De elektronische opties zijn tegenwoordig wel zó goed dat de grootste reden voor het kiezen voor een mechanische schakeloptie het budget is. Feit is ook dat de markt steeds meer verschuift naar het elektronisch schakelen, dus vroeg of laat zullen we allemaal wel overstappen.

44 weergaven0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven
bottom of page