Een toertocht rijden met plezier in 10 stappen.

Bijgewerkt op: 8 sep.

1. Zorg dat je voldoende getraind bent.

Dit lijkt misschien een open deur, maar voldoende training is van het grootste belang. Als je gewend bent vaak kortere trainingsritten te rijden dan kan het vies tegenvallen om ettelijke uren in het zadel door te brengen, zelfs al haal je een hoge gemiddelde snelheid tijdens je trainingsritten. Het is dus belangrijk om veel uren op je fiets door te brengen aan een lekker maar rustig tempo. Dit zal je voorzien van een goede basis om ook een toertocht goed uit te rijden.


2. Zorg dat je fiets goed in orde is.

Nog een open deur maar ook even essentieel. Voor je vertrekt check je banden op beschadigingen en/of scheurtjes, breng je banden op de juiste spanning als ze dat niet zijn. Zijn je ketting en je cassette nog in goede staat? Doen je remmen het goed? Je wil geen ongelukken krijgen omdat je materiaal niet in orde is natuurlijk.


3. Wees voorbereid op een lekke band.

Niemand wordt blij van een lekke band, maar het gebeurt toch af en toe, en bij sommige pechvogels zelfs zeer regelmatig. Een extra binnenband, setje bandenlichters, een mini-tool, en een vorm van een fietspomp (minipomp, CO2-pomp en patronen) zorgen ervoor dat als je lek rijdt je in ieder geval weer snel op weg bent.


4. Zorg dat je de juiste kleding mee hebt voor het weer tijdens je fietstocht.

Hou het weerbericht de dagen voor je fietstocht goed in de gaten. Als de weersvoorspelling zonnig weer met temperaturen boven de 20 graden geeft dan is het vrij gemakkelijk om een juiste outfit te kiezen, maar is het wat koeler en is er kans op een bui dan is het verstandig om toch maar een regenjack mee te nemen dat je onderweg snel kan aandoen als je het nodig hebt. Compleet verkleumd over de finish komen is natuurlijk iets dat we allemaal willen voorkomen.


5. Eet en drink vaak (en dus veel).

Een toertocht kost extra energie. Blijf de hele rit eten en drinken. Eet en drink ook voordat je honger of dorst krijgt. Een goede sportdrank zorgt voor extra mineralen (en suikers). En sla vooral de bevoorradingsposten niet over. Hier kan je je sportdrank en je voorraad voeding weer bijvullen voor onderweg.




6. Ga niet te snel van start.

Niet te snel uit de startblokken vliegen is belangrijk voor iedereen, en geldt altijd.

Jezelf kapot rijden in het begin zal je later altijd opbreken. Als je al je kruit al hebt verschoten en je moet nog 100 kilometer dan kan die leuke toerrit zo maar een lijdensweg worden. Daarbij, moest je je tijden willen verbeteren op een toertocht; tijdwinst is vooral aan het einde te behalen. Start dus rustig en warm je spieren eerst lekker op.


7. Rijd niet (te) lang op kop.

Een toertocht is natuurlijk geen wedstrijd, maar je bespaart wel veel energie als je lekker in iemands wiel kan zitten. Als je in een kleiner groepje fietst is het natuurlijk niet “eerlijk” om nooit op kop te rijden, maar probeer wel te voorkomen dat jij degene bent die de hele tijd de kop “trekt”. Je kan je hier echt op kapot rijden.

8. Haak niet aan bij iedereen die je komt inhalen.

Het is vaak heel aanlokkelijk om aan te haken als een groepje je komt inhalen. Het lijkt vaak alsof ze helemaal niet zo veel harder rijden en dat je gemakkelijk gaat kunnen volgen. Vaak merk je dan pas wat te laat dat je net iets te hard moet trappen om ze bij te benen. Hier kan je later behoorlijk last van krijgen, zeker als er ook nog een klimmetje volgt. Als we het dan nu toch over die klimmetjes hebben…Al rijd je in je trainingen de heuvels keihard op, tijdens een toertocht is dat toch een beetje anders. De toertocht is meestal toch wel langer dan je trainingsritjes, en dan kan je jezelf helemaal kapot rijden door de heuvels op te knallen. Dus beter een beetje rustig aan en nog wat over houden voor de eindsprint.

9. Hou het veilig voor iedereen.

Toertochten worden gereden op de openbare weg. Dat wil zeggen dat je ook ander verkeer tegen komt. Hou je aan de voorrangsregels en als je met een groepje bent, signaleer dan ook "gevaar" met handgebaren en door bijvoorbeeld "tegen" te roepen bij tegenliggers. Degenen die achter je rijden zullen je dankbaar zijn. Meer over de gebruikelijke signalen bij het rijden in groep vind je hier.



10. Spreek af met je fietsvrienden en vriendinnen.

Dit is misschien nog wel het belangrijkste; samen fietsen is gezelliger en gemakkelijker, dus ga lekker met een groepje.

59 weergaven0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven