top of page

5 Redenen waarom ik spijt heb dat ik deze winter en dit voorjaar niet op de indoor trainer heb gefietst


Als enthousiaste fietser besef ik nu hoeveel ik heb gemist door deze winter en dit voorjaar niet op de indoor trainer te fietsen. Terwijl ik nu mijn trainingsschema bekijk, voel ik de gevolgen van mijn beslissing de indoor trainer te negeren. Hier zijn vijf redenen waarom ik zoveel spijt heb dat ik mijn indoor trainingen heb overgeslagen.




1. "Geen" conditie

Uiteraard de meest voor de hand liggende reden, en tevens ook het grootste probleem, is de impact op mijn algehele conditie. Fietsen op een indoor trainer is een effectieve manier om je conditie op peil te houden, zelfs wanneer het weer buiten niet meewerkt, wat dit voorjaar ook absoluut zo was. Door mijn trainingen over te slaan, heb ik waardevolle maanden verloren waarin ik mijn uithoudingsvermogen en kracht had kunnen opbouwen. Nu merk ik dat ik sneller buiten adem ben en moeite heb om langere afstanden te rijden, wat me toch wat zorgen baart voor de voorbereidingen van de BlueRide.


2. Verlies van spierkracht

Naast mijn conditie heeft uiteraard ook mijn spierkracht geleden onder het gebrek aan training. Indoor trainers bieden een geweldige mogelijkheid om gerichte krachttraining voor je benen te doen. Met programma’s die heuvelklimmen en weerstand simuleren, kun je specifiek de spieren trainen die je tijdens je ritten nodig hebt. Door deze trainingen over te slaan, heb ik niet de kracht opgebouwd die ik nodig heb voor de beklimmingen en lange ritten die op me wachten. Dit verlies aan kracht maakt me kwetsbaarder voor blessures en vermindert mijn prestaties.


3. Gebrek aan Geavanceerde Trainingstechnieken

Een van de voordelen van moderne indoor trainers is de mogelijkheid om geavanceerde trainingstechnieken en -programma’s te gebruiken. Apps zoals Zwift en TrainerRoad bieden gestructureerde trainingen, virtuele wedstrijden en sociale ritten die de motivatie en het plezier verhogen. Door deze winter niet te trainen, heb ik de kans gemist om mijn training te optimaliseren met behulp van deze technologieën. Ik heb niet kunnen profiteren van de data-analyse en gepersonaliseerde feedback die mijn training naar een hoger niveau hadden kunnen tillen. Eerlijk gezegd vind ik indoor fietsen gewoon ook niet zo leuk, maar de beschikbare apps maken het voor mij toch nog altijd leuker dan in de stromende regen de weg op te gaan.


4. Mentale Voorbereiding en Focus

Fietsen vereist niet alleen fysieke, maar ook mentale kracht. Indoor training biedt een gecontroleerde omgeving waarin je je kunt concentreren op je doelen zonder afleidingen. Het helpt bij het ontwikkelen van mentale veerkracht en focus, wat cruciaal is voor lange ritten en uitdagende omstandigheden. Door niet te trainen, heb ik mijn mentale voorbereiding verwaarloosd. Nu merk ik dat ik sneller opgeef bij tegenslagen, en hiermee bedoel ik ook dat ik nu nog steeds gewoon niet ga fietsen als het weer niet aangenaam is. Als ik wel op de fiets zit en het loopt niet lekker heb ik veel meer moeite om toch door te gaan. Dit alles heeft een negatieve invloed heeft op mijn training en zelfvertrouwen.


5. Het regenachtige en kouwe weer

Een van de belangrijkste redenen om een indoor trainer te gebruiken, is de onvoorspelbaarheid van het weer. Deze winter en het voorjaar warenextreem nat, met veel dagen waarop buiten fietsen onaangenaam was, en misschien ook wel een beetje gevaarlijk met die super natte wegen. Door geen gebruik te maken van de indoor trainer, heb ik heel veel trainingsdagen verloren. Hierdoor zullen de routes die we bedacht hebben voor de Blue Ride dit jaar de eerste keren zeker niet meevallen. En laten we hopen dat het nu eindelijk stopt met zoveel regenen, anders moeten we nog opblaasbootjes voorzien voor de gravelrit.


Conclusie

Het is mij ondertussen meer dan duidelijk dat mijn beslissing om de indoor trainer te negeren dit "regenseizoen" veel negatieve gevolgen heeft gehad voor mijn fitheid om de BlueRide te kunnen voorbereiden . Ik loop echt ver achter op schema. Dit is een (soms pijnlijke) les voor de toekomst: consistentie in training, is gewoon nodig. Terwijl ik nu mijn best doe om mijn training op te voeren, weet ik ook dat ik dit volgende winter anders ga aanpakken.

17 weergaven0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven

Kommentarer


bottom of page